صلح مهریه چیست؟

موسسه حقوقی دادآرمان

صلح مهریه چیست؟ عقد صلح یک عقد لازم است و تنها با شرط کردن حق فسخ در ضمن آن یا با توافق طرفین، می ‌توان آن را برهم زد. ممکن است بخشش مهریه با صلح به صورت معوض یا رایگان باشد، اما به طور کلی قابل رجوع توسط زن نخواهد بود.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند زمین، آپارتمان (مهریه غیرمنقول)، خودرو و… و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. به همین دلیل، بسته به اینکه مهریه در زمان عقد تعیین شده باشد یا نشده باشد؛ اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) از شرایط صحت عقد محسوب می شود و طبق ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی، عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

مهریه تنها حقوق مالی زن در عقد موقت است و در عقد دائم و موقت در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد، از این رو نسبت به سایر حقوق مالی زن مانند نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت و غیره برتری دارد و مهمترین حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت بشمار می رود.

اینستاگرام طلاق موسسه حقوقی دادآرمان

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق کانال حقوقی تلگرام با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

بخشش مهریه

زن می تواند مهریه خود را به موجب سند عادی یا رسمی ببخشد. هرگاه زن به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند و و مهریه اش را ببخشد و آن را به صورت رسمی به ثبت برساند، مهریه اش را به موجب سند رسمی بخشیده است، همچنین بخشیدن مهریه با دستنویس هم امکانپذیر است که سند عادی محسوب می شود. هر دو سند عادی و رسمی در مراجع قانون و دادگاه معتبر است و می توان به آنها استناد کرد.

ممکن است زن تمام یا بخشی از مهریه ی خود را در حق شوهرش ببخشد؛ در این صورت زوج دیگر دینی نسبت به پرداخت مهریه نخواهد داشت. اما برای بخشش مهریه از سوی زوجه روش های مختلفی وجود دارد و آثار حقوقی آنها با یکدیگر متفاوت است.

بهترین وکیل مهریه در خصوص شرایط بخشیدن مهریه می گوید: برای بخشش مهریه زن باید عاقل، بالغ و رشید باشد و باید مهریه را با اختیار و رضایت خود ببخشد و در صورتی که زن غیر رشید (سفیه)، مجنون یا صغیر باشد نمی تواند مهریه اش را ببخشد و در این صورت بخشش مهریه اعتبار قانونی ندارد. همچنین برای بخشش مهریه نیازی به اجازه ی پدر زوجه نمی باشد و طبق قانون بخشش مهریه بدون اجازه پدر نیز امکانپذیر است اما بسیاری از دفاتر اسناد رسمی حضور و رضایت پدر زوجه را برای بخشش مهریه الزامی می دانند.

مطالبه مهریه پس از بخشش مهریه

بهترین وکیل مهریه در شمال تهران در ادامه در خصوص امکان مطالبه مهریه پس از بخشش مهریه توضیح می دهد، مطالبه مهریه پس از بخشش مهریه با توجه به روش بخشش آن بررسی می شود. اگر زن مهریه اش را با هبه معوض بخشیده باشد و عوض نیز به زن داده شده باشد و یا به روش ابراء و عقد صلح بخشیده باشد، امکان مطالبه مهریه پس از بخشش مهریه وجود نخواهد داشت، اما در هبه غیرمعوض که زن در ازای بخشش مهریه چیزی دریافت نکرده باشد، می تواند پس از بخشش مهریه دوباره مهریه اش را مطالبه کند.

در خصوص بذل مهریه در طلاق خلع و طلاق توافقی نیز باید گفت، اگر زن با بذل مهریه طلاق بگیرد، در صورتی که در مدت ایام عده طلاق مهریه اش را مطالبه کند یعنی رجوع از هبه بخشیده شده نماید، طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند در ایام عده به زن رجوع کند و به زندگی مشترک خود با همان آثار حقوقی گذشته ادامه دهند.

به گفته ی مهدی رضوی، بهترین وکیل مهریه، زن باید بداند با هر روشی مهریه اش را ببخشد پس از فوت شوهر دیگر امکان مطالبه مهریه از ترکه شوهر را نخواهد داشت و حق مطالبه مهریه از وی ساقط می شود و همچنین در صورتی که زوجه فوت کند، ورثه او نمی توانند مهریه او را از شوهرش مطالبه نمایند، در واقع عدم امکان مطالبه مهریه پس از بخشش آن یکی از مهمترین عواقب بخشش مهریه برای زن محسوب می شود و زن پس از بخشش مهریه مهمترین پشتوانه و حقوق مالی خود را از دست خواهد داد، بنابراین توصیه می شود پیش از بخشش مهریه با یک وکیل مهریه با تجربه در این مورد مشورت کنید و از عواقب بخشیدن مهریه مطلع شوید، از این رو می توانید برای دریافت مشاوره در این خصوص از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران در ارتباط باشید و کاملترین راهنمایی را در مورد بخشش مهریه و آثار حقوقی آن را دریافت کنید.

انواع بخشش مهریه

همان طور که گفته شد زن می تواند با روش های مختلفی مهریه اش را ببخشد و آثار حقوقی هر یک از انواع بخشش مهریه متفاوت است.

انواع بخشش مهریه عبارتند از:

  • هبه ی مهریه: اگر زوجه مهریه خود را در مقابل چیزی به زوج ببخشد، در این صورت بخشش مهریه به صورت هبه معوض است و اگر عوض به زن داده شود زن دیگر نمی تواند به آن رجوع کند. هرگاه در هبه مهریه زن شرط عوض نگذاشته باشد، هبه غیر معوض است و تحت شرایطی زن می تواند بعد از هبه مهریه اش را مطالبه کند.
  • ابراء مهریه: طبق ماده ۲۸۹ قانون مدنی، ابراء یعنی طلبکار از حق خود به اختیار صرف نظر کند. بنابراین ابراء صرفاً در مورد دیون، قابل تحقق است؛ در این صورت اگر زوجه تمام یا قسمتی از مهریه‌ ی خود را به زوج ببخشد، دیگر امکان رجوع از ابراء مهریه برای وی وجود نخواهد داشت.
  • بذل مهریه: بذل مهریه از طرف زن در طلاق خلع و مبارات (طلاق توافقی) کاربرد دارد و زن به ازای بذل تمام یا بخشی از مهریه اش از شوهر طلاق می گیرد، در واقع بذل مهریه در طلاق همان هبه معوض است، اما اصطلاح بذل مهریه به طور خاص در طلاق خلع و مبارات کاربرد دارد.
  • صلح مهریه: طبق قانون مدنی، عقد صلح یک عقد لازم است و تنها با شرط کردن حق فسخ در ضمن آن یا با توافق طرفین، می ‌توان آن را برهم زد. ممکن است بخشش مهریه با صلح به صورت معوض یا رایگان باشد، اما به طور کلی قابل رجوع توسط زن نخواهد بود.

صلح مهریه

بهترین وکیل مهریه در تهران در این باره می گوید، همان طور که گفته شد زن می تواند با روش های مختلفی مهریه اش را ببخشد و هر یک از این روش ها آثار حقوقی متفاوتی در بخشش مهریه خواهد داشت.

عقد صلح یکی از روش های بخشش مهریه است. عقد صلح نوعی عقد لازم است که در آن دو طرف، توافق بر امری می‌ کنند. امکان فسخ عقد صلح وجود ندارد، جز با شرط کردن حق فسخ در ضمن آن یا با توافق طرفین، می ‌توان آن را برهم زد. عقد صلح در اصطلاح به معنای تراضی و تسالم بر امری است. صلح می تواند معوض یا بلاعوض واقع شود. طبق ماده ۷۵۷ قانونی صلح بلاعوض نیز جایز است.

همچنین صلح محاباتی به صلحی گفته می شود که بلاعوض باشد و یا عوض آن به میزانی باشد که ارزش آن برابر با مال مورد صلح نباشد. مثلا زن مهریه ی خود را در ازای یک شاخه گل یا یک شاخه نبات به دیگری صلح کند.

مطالبه مهریه پس از صلح

یکی از سوالات بسیار مهمی که در خصوص بخشش مهریه با عقد صلح مطرح می شود، در خصوص امکان مطالبه مهریه پس از صلح است. آیا زن می تواند پس از صلح مهریه در صورت پشیمانی دوباره آن را مطالبه کند؟

به گفته ی وکیل مهریه مهمترین نکته ای که زوجه در بخشش مهریه با عقد صلح باید به آن توجه کند، این است که پس از صلح مهریه چه به صورت معوض باشد یا بلاعوض، امکان رجوع از صلح و مطالبه مهریه وجود نخواهد داشت، چرا که طبق ماده ۷۶۰ قانون مدنی، صلح عقد لازم است و بر هم نمی‌ خورد مگر شرط کردن حق فسخ در ضمن آن (فسخ به خیار) یا با توافق طرفین (اقاله)، یعنی پس از صلح مهریه زن نمی تواند آن مطالبه نماید جز در مواردی که گفته شد.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد پیگیری دعاوی مهریه در هر مرحله از دادرسی (بدوی، تجدیدنظر خواهی، فرجام خواهی) داری بپرس تا از مزایای مشاوره با یک وکیل مهریه با تجربه بهره مند شوی.

شرایط صحت صلح مهریه

طبق ماده ۷۵۳ قانون مدنی، برای صحت صلح، طرفین باید اهلیت معامله و تصرف در مورد صلح داشته باشند.

اهلیت یعنی طرفین صلح باید دارای عقل، بلوغ، اختیار و قصد باشند.

با توجه به ماده ۷۳۵ قانون مدنی، برای صلح مهریه طرفین باید عاقل و بالغ باشند و در صورتی که غیر رشید (سفیه) یعنی صغیر یا مجنون باشند زن نمی تواند مهریه اش را صلح کند. همچنین برای بخشش مهریه طرفین باید دارای قصد و اختیار باشند و طبق ماده ۷۶۳ قانون مدنی، صلح به اکراه نافذ نیست و در صورتی که یکی از طرفین صلح رضایت نداشته باشد، عقد صلح باطل است.

مهریه باید معین بوده و مالیت داشته باشد و صلح نسبت به مالی که مالیت ندارد یا منفعت عقلایی و مشروع ندارد، باطل است. جهت عقد صلح حتما باید مشروع باشد، در غیر این صورت عقد صلح صحیح نیست.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، درخواست ممنوع الخروجی بابت مهریه، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

عقد صلح یک عقد لازم است و تنها با شرط کردن حق فسخ در ضمن آن یا با توافق طرفین، می ‌توان آن را برهم زد. ممکن است بخشش مهریه با صلح به صورت معوض یا رایگان باشد، اما به طور کلی قابل رجوع توسط زن نخواهد بود.

  دعاوی خانواده